De praatplaat illustreert de uitkomsten van een participatief onderzoek naar het mentaal welzijn van leerlingen op een school voor voortgezet onderwijs in de gemeente Almere. Het onderzoek bestond uit interviews met vmbo-leerlingen , schoolpersoneel en een jongerenwerkgroep. De belangrijkste bevinding van dit onderzoek is dat jongeren voor hun mentaal welzijn behoefte hebben aan een prettig pedagogisch schoolklimaat waarin jongeren zich thuis voelen, gezien en gehoord voelen en ruimte is voor ontmoeting, groepsactiviteiten en zingeving.
De Onderwijsinspectie en onderwijsopleidingen onderschrijven het belang van een prettig pedagogisch klimaat. Een goed mentaal welzijn draagt immers bij aan betere leeruitkomsten. Opvallend was echter dat in de bestaande literatuur informatie mist over wat een prettig pedagogisch klimaat is vanuit het perspectief van leerlingen. Met deze praatplaat hopen we hiermee een gat te vullen. Het bevat concrete handvatten voor het creëren van een pedagogisch klimaat dat aansluit bij de behoeften en wensen van leerlingen.
De rapportage met praatplaat is hier te vinden.